Præsentation af børnehuset

Legen
Kildebo er et børnehus, hvor legen har en værdi i sig selv. Personalet vil gerne at legen skal være en gennemgående del af dagtilbuddet.

Grupper
Kildebo har 3 vuggestuegrupper og 3 børnehavegrupper. I vuggestuen er børnene typisk 9 måneder til 3 år.  I vuggestuen arbejder personalet med motorik, sanser, musik, selvhjulpenhed, robusthed, tilknytning, sprog, rutiner og meget mere.

I børnehaven er børnene 3-6 år. I den ene børnegruppe er børnene mellem 3-4 år, og i de to øvrige børnehavegrupper er børnene 4-6 år. I børnehaven arbejder personalet med rollelege, børnefællesskaber, social retfærdighed, sprog, social robusthed og meget andet.

I alle dagtilbud i Gladsaxe Kommune arbejder personalet med de kommende skolebørn. I Gladsaxe Kommune kaldes dette pædagogisk kontinuitet. I perioden fra 1. januar til 30. april arbejder personalet målrettet med at gøre børnene så skolemodne som muligt og sikrer, at de er robuste og klar til at starte i SFO den 1. juni. Fra september/oktober året forinden vil I forældre blive tilbudt en skolesamtale, hvor I sammen med personalet taler om, hvordan I i fællesskab kan gøre jeres barn klar til den kommende skolegang.

Kost
Maden og måltidet i Kildebo bidrager til at styrke børnenes trivsel, læring og udvikling. Det er derfor rigtigt vigtigt både ud fra et ernæringsmæssigt og pædagogisk vinkel at have stor fokus på maden og økologien i dagtilbuddet. Personalet arbejder pædagogisk med "madmod", hvor børnene lærer at spise og smage på mad, som de måske ikke får i hjemmet og lærer at være modige, når børnene skal smage og prøve nye madvarer. Kildebo har guldmærke i det økologiske spisemærke, hvilket svarer til en økologiprocent på mellem 90 til 100%. Alle børn er med til at dække bordet, inden de skal spise frokost. I vuggestuen kan børnene så småt begynde at smøre deres mad selv og hælde vand op i glasset. I børnehaven er børnene med til at dække bord og rydde eget tallerken, glas og bestil op efter maden.